ACRAS

Bibliographie

David Charlton
Books authored
  • Grétry and the Growth of Opéra-Comique (Cambridge: Cambridge University Press, 1986), pp. 371. Reprinted in paperback, 2011.
  • French Opera 1730–1830: Meaning and Media (Aldershot: Ashgate, 2000), pp.xii + 374
  • Opera in the Age of Rousseau: Music, Confrontation, Realism (Cambridge: Cambridge University Press, 2012), pp. 413. (Paperback edition: March 2015)
Book jointly authored
  • Théâtre de l'Opéra-Comique, Paris: Répertoire, 1762–1972 with Nicole Wild (Sprimont [Belgium]: Mardaga, 2005), pp. 552.
Books edited / part-authored
  • Michel-Jean Sedaine (1719–1797): Theatre, Opera and Art ed. David Charlton and Mark Ledbury (Aldershot: Ashgate, 2000), pp.xiii + 322 : as author, Chapter 9, ‘Sedaine’s Prefaces: Pretexts for a New Musical Drama’, pp. 196–272.
Editions of literary texts
  • Michel-Jean Sedaine, Le Magnifique and Aucassin et Nicolette, in Sedaine, Théâtre complet (Bibliothèque du Théâtre français) éd. Charles Mazouer, Judith Le Blanc (Paris: Garnier, in preparation), II, III.
Chapters in Books
  • ‘Hearing through the Eye in Eighteenth-Century French Opera’ in Art, Theatre and Opera, 1750—1850. Exchanges and Tensions ed. Sarah Hibberd & Richard Wrigley (Farnham: Ashgate, 2014), 17–36.
  • ‘Spying on Rousseau: Le Devin at Fontainebleau in 1752’, Noter, annoter, éditer la musique. Mélanges offerts à Catherine Massip ed. Cécile Reynaud & Herbert Schneider (Geneva and Paris: Bibliothèque Nationale / Droz, 2012), 337–350.
  • ‘La Rencontre de l’ancien et du nouveau dans La Fille mal gardée ’, transl. Charlotte Loriot, in Charlotte Loriot, Matthieu Caillez, Valérie Bonche (eds), Rire et sourire dans l’opéra-comique en France aux XVIIIe et XIXe siècles, (Lyon: Symétrie, in press).
  • ‘Cérémonie et néoclassicisme à Fontainebleau’, in Alban Ramaut, Pierre Saby (eds), D’un Orphée, l’autre. Métamorphoses d’un mythe (Colloque, June 2012, Université Jean-Monnet, Saint-Etienne) (Saint-Étienne: Publications de l’Université, 2014), 57–68.
  • ‘Duni’s Le Retour au village and the Politics of Parma’, in I due mondi di Duni. Il teatro musicale di un compositore illuminista fra Italia e Francia, ed. Paolo Russo (Lucca: Libreria Musicale Italiana , 2014), 119-154.
  • ‘Le jeu et la comédie lyrique au temps de Diderot: aspects d’assimilation’, in Franck Salaün and Patrick Taïeb (eds), Musique et pantomime dans Le Neveu de Rameau de Diderot, conference at Montpellier, Université Paul-Valéry, December 2013 (in press)
Articles in Refereed Journals
  • ‘"My father was a poor Parisian musician": A Memoir (1756) concerning Rameau, Handel’s Library and Sallé’, Journal of the Royal Musical Association 128/2 (2003), pp. 161–199 (with Sarah Hibberd)
  • ‘Le comte de Clermont et les intermèdes italiens vers 1752’, in Les Théâtres de société au XVIIIe siècle (Etudes sur le 18e siècle, vol. 18) ed. Marie-Emmanuelle Plagnol-Diéval and Dominique Quéro (Brussels: Editions de l’Université de Bruxelles, 2005), pp. 63–74
  • ‘Rousseau and Favart at Fontainebleau, Pergolesi at Versailles’, Journal for Eighteenth-Century Studies, 32/4 (Dec. 2009), 591–605.
  • ‘New Light on the Bouffons in Paris, 1752–1754’, Eighteenth-Century Music 11/1 (March 2014), pp.31–54.
21/05/2015
Association pour un Centre de Recherche sur les Arts du Spectacle aux XVIIe et XVIIIe siècles
https://www.acras17-18.org
ACRAS (association loi 1901)
c/o Laura Naudeix, 49 rue de Rochechouart, 75009 Paris (France)