ACRAS

Bibliographie

Rebecca Harris-Warrick
    Books
  • Rebecca Harris-Warrick and Carol G. Marsh. Musical Theatre at the Court of Louis XIV: « Le Mariage de la Grosse Cathos », Cambridge: Cambridge University Press, 1994.
  • Rebecca Harris-Warrick and Bruce Alan Brown, eds. The Grotesque Dancer on the Eighteenth-Century Stage: Gennaro Magri and his World, Madison: University of Wisconsin Press: 2005.
    Musical Editions
  • Performing edition of  Jean-Baptiste Lully’s ballet Les Nopces de Villages. New York: The Broude Trust, 2000.
  • As member of the Editorial Board for the Les Œuvres complètes de Jean-Baptiste Lully (Hildesheim: Olms Verlag), served as co-ordinator of the first volume published in this series (2001), which includes the Ballet des Saisons (ed. J. Cassaro), Les Amours déguisés (ed. J. R. Anthony and R. Harris-Warrick), and the Ballet royal de Flore (ed. A. Cohen).
   Articles
  • « Ballroom Dancing at the Court of Louis XIV », Early Music 14/1 (1986), 40-9. « La Mariée : The History of a French Court Dance », Jean-Baptiste Lully and the Music of the French Baroque: Essays in Honor of James R. Anthony, Cambridge: Cambridge University Press, 1989, pp. 239-258.
  • « A Few Thoughts on Lully's hautbois », Early Music 18/1 (1990), pp. 97-106.
  • « Contexts for Choreographies: Notated Dances Set to the Music of  J.-B. Lully », Jean-Baptiste Lully (1632-1687), Actes du Colloque/Kongreßbericht, Saint-Germain-en-Laye - Heidelberg 1987, ed. Jérôme de La Gorce and Herbert Schneider. Laaber: Laaber-Verlag, 1990, 233-255.
  • Seventeen co-authored articles on dance types and one biographical article in the Dictionnaire de la musique en France, XVIIe - XVIIIe siècle, ed. Marcelle Benoit. Paris: Editions Fayard, 1992.
  • « Paris », sections 1-3 (the operatic history of Paris up until the French Revolution). The New Grove Dictionary of Opera, London: Macmillan, 1992. Vol. 3, pp. 855-865.
  • « From Score into Sound: Questions of Scoring in Lully’s Ballets », Early Music 20/3 (1993), pp. 354-362.
  • « Interpreting Pendulum Markings for French Baroque Dances », Historical Performance 6/1 (1993), pp. 9-22.
  • « Magnificence in Motion: Stage Musicians in Lully’s Ballets and Operas », Cambridge Opera Journal 6/3 (1994), pp. 189-203.
  • « Tanz und Inszenierungen in der französischen Barockoper am Beispiel von Le Mariage de la Grosse Cathos », joint author with Carol G. Marsh.Tanz und Bewegung in der Barocken Oper: Kongressbericht, Salzburg 1994. Innsbruck-Wien: Studien Verlag, 1996, pp. 1-17.
  • Articles « Allemande », « Anglaise », « Chaconne/Passacaille », « Forlane », « Pastorale » and « Tambourin », in The International Encyclopedia of Dance, Oxford: Oxford University Press, 1998.
  • « Recovering the Lullian Divertissement », Dance and Music in French Baroque Theatre: Sources and Interpretations, Study Texts No. 3, ed. Sarah McCleave. London: Institute of Advanced Musical Studies, King's College London, 1998, pp. 55-80.
  • Reprinted in Studies in Seventeenth-Century Opera, ed. Beth Glixon. Farnham: Ashgate, 2010, pp. 333-358.
  • « The Phrase Structures of Lully's Dance Music », Lully Studies, ed. John Hajdu Heyer. Cambridge: Cambridge University Press, 2000, pp. 32-56.
  • « ‘Toute danse doit exprimer, peindre...’: Finding the Drama in the Operatic Divertissement », Basler Jahrbuch für historische Musikpraxis 23 (1999), ed. Peter Reidemeister. Winterthur, Switzerland: Amadeus Verlag, 2000, pp. 187-210.
  • Articles « Ballet » (section I, 17th-18th c.) and « Dance » (section I,4, mid- to late Baroque, and I/5, 18th c.), The New Grove Dictionary of Music and Musicians, second edition, London: Macmillan Publishers, Ltd.: 2001.
  • « Notes on the Dances in Thésée », Article published in the program book for the Boston Early Music Festival, June 11-17, 2001, and in the booklet for the recording of Thésée, Paul O’Dette and Steven Stubbs, music directors, Cpo 777 073-2 (RadioBremen).
  • « Notes on the Dances in Ariadne », Article published in the program book for the Boston Early Music Festival, June 9-15, 2003 (The festival featured six performances of Conradi’s opera Die schöne und getreue Ariadne [Hamburg, 1691]). Also published in the booklet for the recording of Ariadne, Paul O’Dette and Steven Stubbs, music directors, Cpo 777 073-2 (RadioBremen).
  • « Staging Venice », Cambridge Opera Journal 15/3 (2003), pp. 297-316.
  • « Dance and Representation in the Operas of Lully », ‘L'Esprit Français’ und die Musik Europas (Festschrift in honor of Herbert Schneider), ed. Michelle Biget-Mainfroy and Rainer Schmusch. Hildesheim: Olms Verlag, 2007, pp. 208-218.
  • « Lully’s On-Stage Societies », Opera and Society in Italy and France from Monteverdi to Bourdieu, ed. Victoria Johnson, Jane F. Fulcher, and Thomas Ertman. Cambridge: Cambridge University Press, 2007, pp. 53-71.
  • « Notes on the Dances in Psyché », Article published in the program book for the Boston Early Music Festival, June 11-17, 2007, and in the booklet for the recording of Psyché, Paul O’Dette and Steven Stubbs, music directors, 777 367-2 (RadioBremen).
  • « La Danse dansCadmus et Hermione », Cadmus et Hermione de Jean-Baptiste Lully et Philippe Quinault: Livret, études et commentaires, ed. Jean Duron. Wavre, Belgium: Mardaga, 2008, pp. 231-250.
  • « L’Opposition Sallé-Camargo: réalité ou fantasme ? », joint article with Nathalie Lecomte in Marie Sallé, danseuse du XVIIIe siècle : Esquisses pour un nouveau portrait, Annales l'ACRAS, n° 3, juin 2008 , pp. 49-64.
  • « Ballet. », Cambridge Companion to 18th-Century Opera, ed. Anthony R. DelDonna and Pierpaolo Polzonetti. Cambridge: Cambridge University Press, 2009, pp. 99-111.
  • « Ballet, Pantomime, and the Sung Word in the Operas of Rameau », Coll'astuzia, col giudizio: Essays in Honor of Neal Zaslaw, ed. Cliff Eisen. Ann Arbor: Steglein Publishing, 2009, 31-61.
  • Also published in German as  « Ballet, Pantomime und Gesang in den Opern von Jean-Philippe Rameau », Tanz im Musiktheater – Tanz als Musiktheater: Bericht eines internationalen Symposions über Beziehungen von Tanz und Musik im Theater, ed. Thomas Betzwieser, Anno Mungen, Andreas Münzmay und Stephanie Schroedter. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2009, pp. 51-82.
  • « Louis XIV et la danse », in Le Prince et la musique: les passions musicales de Louis XIV », ed. Jean Duron. Wavre, Belgium: Mardaga, 2009, pp. 117-136.
  • « Le Comique sur la scène de l’Académie Royale de Musique à l’époque de Campra », in Le Carnaval de Venise (1699) d’André Campra et Jean-François Regnard: livret, études et commentaires, ed. Jean Duron. Wavre, Belgium: Mardaga, 2010.
  • « Le Prologue de Lully à Rameau », in Le Répertoire de l’Opéra de Paris (1671-2009): analyse et interprétation, ed. Solveig Serre and Michel Noiray for the series Études et rencontres de l’École Nationale des Chartes. Paris: École Nationale des Chartes, 2011, pp. 199-212.
  • « Naturalizing Novelty: Italian Opera as Parisian Audiences Saw It in 1729 », in « Virtute et arte » del danzare : Contributi di storia della danza in onore di Barbara Sparti, ed. Alessandro Piero Pontremoli. Lanuvio, Italy: Aracne Editrice, 2011.
  • « Le Bal masqué selon Campra », in Itinéraires d’André Campra : D’Aix à Versailles, de l’Église à l’Opéra (1660-1744), ed. Catherine Cessac. Wavre, Belgium: Mardaga, 2012, pp. 181-191.
  • « Reading Roland », Journal of the Society for Seventeenth-Century Music, vol. 16 (2010; to be posted 2013). This is an open-access online journal: https://www.sscm-jscm.org/
  • ‘Roland apprenant l’infidélité d’Angélique’: les différentes versions de l’acte IV de Roland au fil des reprises », Annales de l’ACRAS , n° 5 (à paraître en 2013).
Association pour un Centre de Recherche sur les Arts du Spectacle aux XVIIe et XVIIIe siècles
https://www.acras17-18.org
ACRAS (association loi 1901)
c/o Laura Naudeix, 49 rue de Rochechouart, 75009 Paris (France)